A nyugati világ „nem működő államait” máshol tessenek keresni – ne minálunk!

„Nem működő állam” az, ahol Jean-Philippe leállíthatja a brüsszeli tömegközlekedést, mert 3020 helyett 3070 eurót kíván keresni. Kohán Mátyás írása.

Karácsony Gergely és a villamosok; sokadik fejezet.
A Telex szerint úgy tűnik, hogy
a villamosokért folytatott nagy harcban a főváros mintha elfeledkezett volna arról, hogy azokat majd üzemeltetni is kell.
A már régebben megrendelt, 51 darabos, uniós forrásokból finanszírozni tervezett kontingens leszállítása ugyanis megakadt, és csak az utolsó pillanatban sikerült ide-oda csoportosított pénzekből kifizetni az egyébként igen jutányosra kihozott vételárat, írják.
„Szóval ha jól értem, mintha vettünk volna egy új elektromos autót, csak nincs hozzá töltőnk?” – összegezte Vitézy Dávid, a Fővárosi Önkormányzat klímavédelmi, közlekedési és városfejlesztési bizottságának elnöke a testület legutóbbi ülésén, miután meghallgatták a BKK és a BKV szakembereit arról, hogy
baj lesz, ha a főváros nem ad pénzt az új villamosok pályafejlesztéseire.
A Telex hangsúlyozza: ahhoz, hogy ezt a mennyiségű villamost zökkenőmentesen fogadni tudja, a BKV-nak már rég fel kellett volna újítania a ferencvárosi kocsiszínt, valamint két másik remízen is fejleszteni kellene: vágányokat, kitérőket, karbantartó csarnokokat kell építeni és rendbe hozni. Ahhoz pedig, hogy a régi villamosoknál szélesebb új CAF villamosok új vonalakon tudjanak megjelenni, át kell építeni a vágányhálózatot, meg kell erősíteni az áramellátást, fejleszteni a jelzőberendezéseket, megemelni és akadálymentesíteni a peronokat.
Kapcsolódó vélemény
Index
A helyzet igazi vesztesei nem a valódi felelősök, hanem a Budapesten dolgozó és tanuló magyarok.
Bár már tavaly bejelentették, hogy az új villamosok le fogják váltani az 53 év átlagéletkorú Ganz villamosokat a 2-es vonalán, ehhez a viaduktnál és az alagútnál el kellett volna végezni pár fejlesztést, de mindez nem történt meg,
derült ki. Szó volt arról is, hogy a CAF villamosok megjelennek a Szabadság hídon, amiről szinte már nem is beszél senki, annyi pénzt kellene költeni a megfelelő méretű hely és megfelelő lejtésű pálya megteremtésére: mint egy próbameneten kiderült,
a CAF orra leér a híd felhajtójánál,
de a súlya miatt is számos korlátozással engednék fel, például kerülni kellene azt, hogy a híd közepén utasokat szállító CAF-ok találkozzanak, írják.
A tervek szerint a 2-es, a 23-as, a 24-es, a 61-es, és a 62–62A vonalakon jelennének meg az új, alacsony padlós CAF villamosok, de csakis akkor, ha a 32,5 milliárd forintba kerülő vonal- és kocsiszínfejlesztéseket elvégzik. Erre szinte semmi esély a főváros jelenlegi, erősen forráshiányos állapotában – szögezik le. Ezért a BKV kidolgozott egy szűkített, 6,5 milliárd forintba kerülő fejlesztéscsomagot, amiből kimaradt az összes vonalfejlesztés, így az új villamosok csak a jelenleg használt (az 1-es, a 14-es, a 42-es, az 56–56A, és a 69-es) vonalakon közlekednének. A program ehelyett inkább a telephelyi tárolási és karbantartási feltételek megteremtésére, azaz a kocsiszínekre fókuszál – teszik hozzá.
Ezzel az a baj, írják, hogy több vonalon tovább kellene működtetni az 53 éves Ganz villamosokat, amiket mindenki szeret ugyan, de a 20 darab villamos nagyfelújítására a következő három évben 4,6 milliárd forintot kellene költeni.
Természetesen a szűkített, 6,5 milliárdos csomagra sincs pénz.
A Telex szerint tehát a legvalószínűbb, 3-as számú fejlesztési verzió jön, ami lényegében tűzoltásnak számít: ez a két kocsiszín, az angyalföldi és a ferencvárosi legszükségesebb átalakításait tartalmazza, összesen 340 millió forint értékben. Így nem maradnak tárolóhely nélkül a villamosok, de a karbantartásuk jóval nehézkesebb lenne, és sokkal többet kellene mozgatni őket a kocsiszínek között, írják, ám hangsúlyozzák: csak a többletmozgatás, az úgynevezett „üres” rezsifutás évi 400 millió forintos többletköltséget okoz majd.
Kapaszkodjon meg:
még erre a minimális, 340 milliós csomagra sincs forrása jelenleg a BKV-nak.
Ezért a bizottság felkérte a főpolgármestert, hogy gondoskodjon a minimálcsomaghoz szükséges pénz előteremtéséről, írják.
Nyitókép: MTI/Koszticsák Szilárd