Újabb fővárosi bukta: az új villamosok nem férnek fel a hídra és a rakparti viaduktra

2025. július 09. 06:37

Karácsony Gergely és a villamosok; sokadik fejezet.

2025. július 09. 06:37
null

A Telex szerint úgy tűnik, hogy 

a villamosokért folytatott nagy harcban a főváros mintha elfeledkezett volna arról, hogy azokat majd üzemeltetni is kell. 

A már régebben megrendelt, 51 darabos, uniós forrásokból finanszírozni tervezett kontingens leszállítása ugyanis megakadt, és csak az utolsó pillanatban sikerült ide-oda csoportosított pénzekből kifizetni az egyébként igen jutányosra kihozott vételárat, írják.

„Szóval ha jól értem, mintha vettünk volna egy új elektromos autót, csak nincs hozzá töltőnk?” – összegezte Vitézy Dávid, a Fővárosi Önkormányzat klímavédelmi, közlekedési és városfejlesztési bizottságának elnöke a testület legutóbbi ülésén, miután meghallgatták a BKK és a BKV szakembereit arról, hogy 

baj lesz, ha a főváros nem ad pénzt az új villamosok pályafejlesztéseire.

A Telex hangsúlyozza: ahhoz, hogy ezt a mennyiségű villamost zökkenőmentesen fogadni tudja, a BKV-nak már rég fel kellett volna újítania a ferencvárosi kocsiszínt, valamint két másik remízen is fejleszteni kellene: vágányokat, kitérőket, karbantartó csarnokokat kell építeni és rendbe hozni. Ahhoz pedig, hogy a régi villamosoknál szélesebb új CAF villamosok új vonalakon tudjanak megjelenni, át kell építeni a vágányhálózatot, meg kell erősíteni az áramellátást, fejleszteni a jelzőberendezéseket, megemelni és akadálymentesíteni a peronokat.

Kapcsolódó vélemény

undefined

Latorcai Csaba

Index

Idézőjel

A helyzet igazi vesztesei nem a valódi felelősök, hanem a Budapesten dolgozó és tanuló magyarok.

Bár már tavaly bejelentették, hogy az új villamosok le fogják váltani az 53 év átlagéletkorú Ganz villamosokat a 2-es vonalán, ehhez a viaduktnál és az alagútnál el kellett volna végezni pár fejlesztést, de mindez nem történt meg, 

derült ki. Szó volt arról is, hogy a CAF villamosok megjelennek a Szabadság hídon, amiről szinte már nem is beszél senki, annyi pénzt kellene költeni a megfelelő méretű hely és megfelelő lejtésű pálya megteremtésére: mint egy próbameneten kiderült, 

a CAF orra leér a híd felhajtójánál,

 de a súlya miatt is számos korlátozással engednék fel, például kerülni kellene azt, hogy a híd közepén utasokat szállító CAF-ok találkozzanak, írják.

A tervek szerint a 2-es, a 23-as, a 24-es, a 61-es, és a 62–62A vonalakon jelennének meg az új, alacsony padlós CAF villamosok, de csakis akkor, ha a 32,5 milliárd forintba kerülő vonal- és kocsiszínfejlesztéseket elvégzik. Erre szinte semmi esély a főváros jelenlegi, erősen forráshiányos állapotában – szögezik le. Ezért a BKV kidolgozott egy szűkített, 6,5 milliárd forintba kerülő fejlesztéscsomagot, amiből kimaradt az összes vonalfejlesztés, így az új villamosok csak a jelenleg használt (az 1-es, a 14-es, a 42-es, az 56–56A, és a 69-es) vonalakon közlekednének. A program ehelyett inkább a telephelyi tárolási és karbantartási feltételek megteremtésére, azaz a kocsiszínekre fókuszál – teszik hozzá.

Ezzel az a baj, írják, hogy több vonalon tovább kellene működtetni az 53 éves Ganz villamosokat, amiket mindenki szeret ugyan, de a 20 darab villamos nagyfelújítására a következő három évben 4,6 milliárd forintot kellene költeni. 

Természetesen a szűkített, 6,5 milliárdos csomagra sincs pénz.

A Telex szerint tehát a legvalószínűbb, 3-as számú fejlesztési verzió jön, ami lényegében tűzoltásnak számít: ez a két kocsiszín, az angyalföldi és a ferencvárosi legszükségesebb átalakításait tartalmazza, összesen 340 millió forint értékben. Így nem maradnak tárolóhely nélkül a villamosok, de a karbantartásuk jóval nehézkesebb lenne, és sokkal többet kellene mozgatni őket a kocsiszínek között, írják, ám hangsúlyozzák: csak a többletmozgatás, az úgynevezett „üres” rezsifutás évi 400 millió forintos többletköltséget okoz majd.

Kapaszkodjon meg: 

még erre a minimális, 340 milliós csomagra sincs forrása jelenleg a BKV-nak. 

Ezért a bizottság felkérte a főpolgármestert, hogy gondoskodjon a minimálcsomaghoz szükséges pénz előteremtéséről, írják.

Nyitókép: MTI/Koszticsák Szilárd

Összesen 117 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
FeketeFehér
2025. július 09. 13:07
"madre79 2025. július 09. 10:40 Karácsony szereptévesztésben van! Mi a francot keres ő az EP-ben? " Pont azért ment oda, hogy a CAF-ok üzembehelyezéséhez szükséges pályafelújításokra szolgáló -a jogállamisági eljárás miatt befagyasztott- EU-s támogatásokat Budapest megkaphassa.
karakter-2
2025. július 09. 12:43
Karácsony egy barom pöcs, hasonló barmokkal körülvéve.
sagirdilsiz-2
2025. július 09. 12:32
Majd feltalálják a Flinstone villamost akik Karigerire szavaztak.
lendvaiildiko
2025. július 09. 11:59
Geli! Mi van a peremkerületek kötött-pályás közlekedésével? Hol a külső körgyűrű? Baloldalibb körökben a Munkás körútról beszéltek? Mikor hosszabbítod meg a 3-as villamost Pesterzsébet és Csepel felé? Mikor épül a XVII. kerületben kötött-pályás közlekedés? Ha most valaki bejegyzésemre újra azt írná, hogy mennyire jó a felújított Budapest - Gödöllő - Hatvan vasúti pálya, az a Magyar Királyság, illetve a mostani kormány érdeme. Ez volt a Budapest - Miskolc - Kassa - Eperjes fővonal. Azóta kötött pályás közlekedés nem épült a Rákosmentén, pedig 1951 óta (azaz 74 esztendeje) a főváros része.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!